راه-اندازی-پروژه-آبرسانی-در-غرب-کابل-به-ارزش-۱۰-میلیون-دالر 

مسوولان شرکت خصوصی ساختمانی و آبرسانی فرهیخته گروپ می‌گویند که این شرکت قرار است برای ۲۰هزار خانواده در غرب کابل آب آشامیدنی را فراهم نمایند. 

به گزارش افغان نیوز؛ محمد داوود نظری، مسوول شرکت ساختمانی و آبرسانی فرهیخته گروپ امروز ( چهارشنبه، ۱۵ سنبله) در یک نشست خبری گفت که این شرکت قرار است برای ۲۰ هزار خانواده در غرب شهر کابل، آب آشامیدنی را فراهم نمایند. 

نظری افزود که منابع این آب بیرون از شهر کابل است و روزانه ۷ هزار متر مکعب آب به شهر کابل انتقال می‌دهند و این شرکت در گام نخست ده میلیون دالر را برای توزیع آب در ناحیه‌های سیزدهم، پنجم و ششم شهر کابل سرمایه‌گذاری کرده است. 

او بیان داشت که اگر دولت از این طرح حمایت نماید این شرکت می‌تواند در آینده نزدیک بخش‌های از شهر کابل که به کمبود آب مواجه است، آب توزیع نماید. 

مسوول شرکت ساختمانی و آبرسانی فرهیخته گروپ از شهروندان و حکومت سرپرست می‌خواهد که از این طرح حمایت نماید و در بخش‌های کارهای با این شرکت کمک و همکار باشند. 

سید روح الله علوی، مشاور حقوقی شرکت ساختمانی و آبرسانی فرهیخته گروپ در این برنامه گفت که نبود سیستم معیاری برای فاضلاب‌ها و حفر چاه‌های آب به صورت خودسر از سوی شهروندان کشور باعث شده تا آب‌های زیر زمینی به شدت در کشور کاهش یابد.
 
علوی افزود که حدود ۸۰ کشور جهان با کمبود آب آشامیدنی صحی مواجه هستند و با توجه به رشد روز افزون جمعیت کمبود آب به یک بحران جدی تبدیل شده است. 

او بیان داشت که ۷۰ درصد مردم افغانستان به آب‌های صحی دسترسی ندارند و مصرف آب هر شهروند در گذشته ۲۰ الی ۲۵ لیتر در روز بود اما؛ با رشد نفوس توازن توزیع آب‌ها دچار مشکل شده است. 

مشور حقوقی شرکت ساختمانی و آبرسانی فرهیخته گروپ می‌گوید که افغانستان قادر است تا ۲۵ درصد آب‌های سطحی خود را به مصرف برساند و ۷۵ درصد آب افغانستان به کشورهای دیگر سرازیر می‌شود. 

طاهر خلیل، رییس شورای گذر ناحیه سیزدهم شهر کابل در این برنامه گفت که در ۲۰ سال گذشته دولت هیچ پلان و برنامه به منظور ایجاد بندهای آب و تامین آب آشامیدنی شهروندان کشور نداشته و از حکومت سرپرست خواست که با ایجاد برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدت آب آشامیدنی شهروندان کشور را تامین نمایند. 

محمد علی امینی، یکی از عالمان دین در این برنامه می‌گوید که شهروندان کشور باید از مصرف بی‌رویه آب خودداری کنند تا از مشکلات بحرانی آب جلوگیری صورت گیرد. 

امینی از امارت اسلامی می‌خواهد که آب‌های کشور را مدیریت نماید و نگذارد که آب‌های افغانستان به کشورهای دیگر سرازیر شود.
 
این در حالی‌ است که شماری از شهروندان غرب کابل از کمبود آب شکایت داشته و می‌گویند که آنها مجبورهستند که برای تامین آب مورد نیازشان ساعت‌ها در صف طولانی منتظرباشند و آب مورد نیازشان را خریداری نمایند. 

در همین حال، کابینه امارت اسلامی هفته گذشته هیاتی را برای «تنظیم امور آب» درکشور ایجاد نموده و گفته‌اند که این هیات درمورد تنظیم امور آب در کشور و دسترسی مردم به آب آشامیدنی پاک، تطبیق پروژه انتقال آب پنجشیر به شهر کابل و رفع مشکلات آب آشامیدنی در شهر کابل فعالیت خواهد کرد.


آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

راه اندازی پروژه آبرسانی در غرب کابل به ارزش ۱۰ میلیون دالر 

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد